Regietheater

In een regiescène (ook wel regietheater genoemd) krijgt het publiek de gelegenheid om een scène te regisseren. Hierbij spelen twee of meer acteurs een situatie uit de dagelijkse praktijk van de toeschouwers en maken daarbij allerlei fouten. De toeschouwers kunnen de acteurs regisseren door concrete aanwijzingen te geven hoe het beter kan. De acteur volgt deze aanwijzing zo goed mogelijk op. Hierdoor kan het publiek experimenteren met ander gedrag en zien wat het effect daarvan is, zonder dat ze zelf hoeven te oefenen.

Regietheater is een speelse, laagdrempelige en verbazend effectieve manier om discussies op gang te brengen en gezamenlijk tot nieuwe inzichten te komen. Omdat de deelnemers niet zelf hoeven te oefenen is het voor hen een heel veilige vorm. Het is geschikt voor groepen van 10 tot 80 deelnemers.

Schrijven
Ik schrijf leuke en compacte regiescènes, die inhoudelijk kloppen en met heldere verandermomenten. Regiescènes werken het best als het publiek zich gemakkelijk met de veranderrol kan identificeren. Ze moeten de situatie uit hun eigen praktijk herkennen, liefst met herkenbare valkuilen en woordgebruik. Inhoudelijk moet het exact kloppen. Omdat de tekst van te voren wordt vastgesteld is dit gemakkelijk te realiseren, vooral als iemand die de praktijk van de deelnemers goed kent de tekst van te voren controleert en verbetert. De momenten waarop de acteur de fout in gaat moeten helder zijn en illustratief voor het doel van de training.

Spelen
Een goede regiescène is een genot om te spelen. Meestal komen er veel regieaanwijzingen uit het publiek. Door aanwijzingen die nog niet de kern raken, zo getrouw mogelijk op te volgen, help ik het publiek helder te krijgen wat precies effectief gedrag is. Hierdoor kan het publiek experimenteren met gedrag en er op reflecteren.
Spelleider
Eén van de acteurs kan de interactie met het publiek leiden. Een aparte spelleider heeft echter grote voordelen. Hij heeft meer vrijheid om de discussie tussen de deelnemers te stimuleren. Ook kan hij gemakkelijker verbinding maken met de theorie of het thema van de dag.